Morgonens (18/12) trafikinformation

På väg till jobbet idag denna morgon, med färd på E18 riktning öst i utkanten av Karlstads tätort, så blev jag upphunnen av ett fordon som färdades i hög hastighet. +3-4°C med backen täckt av ett vitt lager, som dock inte verkade vara snö utan ett rätt så frikostigt och fuktigt lager av fordonsförstörade vägsalt. Det kom dock nederbörd under natten, som bekräftade sin närvaro på fönsterblecket utanför mitt sovrum …

Tänkte först att det var den alltid så snabbgående tidningsbilen, men detta var precis vid kl. 05.00 och aningen sent för det. Hann att misstänkta att det istället var en av alla de yngre förmågor som tror att hastighetsbegränsningen inte gäller alls under de nattliga timmarna, men upptäckte att detta var fel.

Precis när jag blir passerad av fordonet, som passerade en halvmeter inne i det körfält jag befann mig i, såg jag att det var en ”målad” polisbil … (110km/h-begränsad 2+2-vägavsnitt). Snävt körfältsbyte direkt efter, utan att använda körriktningsvisare (”blinkers”). Prejning? Nej, inte riktigt så snävt. Vårdslöst beteende i trafik …? Nära avfart? Nej, åtskilliga hundra meter ifrån. Händelsen i morse involverade varken sirener eller tända blåljus …

Jag är väl medveten om att polisen inte behöver följa trafikreglerna, även om det inte är frågan om en utryckning. Detta togs upp för några år sedan på en av lokaltidningarnas (NWT) hemsida under rubriken ”Fråga Polisen”, där en tjänsteman svarade på allmänhetens frågor. Svaret blev ju givet att polisen aldrig behöver följa trafikreglerna. En nära släkting reagerade på detta och skickade in följdfrågan ”… trots det, borde inte polisen föregå med gott exempel i trafiken?”. Föga förvånande, så blev aldrig frågan besvarad … Utan att de verkar att inse, så bidrar de nog med sitt ogenomtänkta beteende till att sätta nivån på allmänhetens trafikbeteende, som annars verkar likna allt mer av en kulturimport ifrån Mellanöstern … 🙄

Aj, nu hinner vi inte fram innan kondiset stänger … igen …

[Observera skylten som varnar för fartkamera! Den finns där för ökad säkerhet …]
Det här inlägget postades i Trafiken. Bokmärk permalänken.