Tillbaka till kylan … [Del 1]

Första arbetsdagen efter två veckors semester på Rhodos.

Mina intryck:


Under tiden:

Varmt med temperaturer över alla dagar utom två, då ett ordentligt åskoväder kom in över ön norrifrån. Bodde på ett hotell i Faliraki och skulle denna dag (150511) upp strax söder om Rhodos stad, för att titta på sortimentet i en sportbutik (butikskedjan har funnits länge även i Sverige). Problemet var dock att landsvägen hade mittdelare vid denna butik och orsakade att jag tvingades åka ända in i Rhodos stad för att vända och hamna på rätt sida. Under tiden jag åkte, så hade regnet börja falla och det var inga små mängder heller … Vi pratar om kopiösa mängder, så att det snabbt bildades sjöar på vägarna. Även i lätt lutande backar …

Hade inte med mig GPS:en, så det var en mobilapp som gällde för att hitta rätt bland alla enkelriktade gator i Rhodos stad. Appen visade sig snart vara ett problem, då den ville att jag skulle åka till en plats nära flygplatsen (Diagoras, det finns en till på ön, med misstanke om att den tillhör militären …), innan färden mot Faliraki skulle vara möjlig. Insåg detta och hade fullt upp en stund med att hitta rätt med fokus på trafik och kraftigt oväder, samtidigt som appen tjatade på (”recalculating …”) Hittade till slut och var glad att jag klarade mig utan vattenplaning eller annat oönskat i trafiken. Kom till butiken och hittade vad jag sökte, dvs en snorkel till mitt cyklop. Den gamla var för gammal och dålig, så …

Fortsatte hem, men behöll appen aktiv för att se hur den agerade. Den höll på att tjata hela vägen till hotellet om att få åka omvägen via västkusten, trots att jag var framme vid målet … Apptillverkaren hänvisade till att det inte var deras fel, den var ju trots allt gratis och kartorna skapades av frivillig allmänhet. Jo visst, men det borde inte påverka att den vill ta en omväg på flera mil, fortfarande när man är framme vid målet …

Ok, dags att åka till jobbet för ett kvälls-/kortvecka, så det får bli mer skrivande med foton i morgon …

Det här inlägget postades i Historia, Klimatbluffen, Kost, Mat, Medicinskt, Naturvetenskap, Politik, Resor. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tillbaka till kylan … [Del 1]

  1. harklinga skriver:

    Välkommen hem till den svenska kylan… 🙂

    Gilla

  2. Ping: Tillbaka till kylan … [Del 4] | SasjaL

Kommentarsfältet är stängt.