Fullt upp …

Hade fullt socialt engagemang under helgen (funktionär på idrottsevenemang), så det fanns inte någon nämnvärd tid till att blogga. Skall försöka reparera detta genom att skriva om de artiklar och ledare jag fann i de lokala blaskorna på fredagen.

I NWT:

En av de vanligaste frågorna som tas upp vid kontakt med kommunen (Karlstads) är snöröjningen eller snarare bristen av den.  I en insändare ställs frågan om det inte blir dyrare för samhället med ett antal benbrott pga halkan, isf. att snön tas bort i tid. Kan själv konstatera att både kommunen och det kommunala bostadsbolaget (KBAB) väntade flera dagar efter att det första ordentliga snöandet efter nyår, innan man behagade röja (det snöade sparsamt innan nyår och alla stormar knappt snuddade oss här). Följden blev sjok med is på gator och vägar, med ökad risk för avåkningar. Vad man missar är att om det blir personskador pga bristande snöröjning, så är fastighetsägaren fullt ansvarig ekonomiskt.

E18? Jo, där har man vräkt på salt och vad det verkar ofta med fel typ, då det blir halkigare efter att de har saltat … Avåkningar här de senaste åren brukar oftast bero på snömodd pga (felaktig) saltning och inte halkan i sig. De skulle behöva gå på kurs i hur man röjer snö! I Norrland brukar man vara bra på detta och i Nordamerika råder inga som helst tvivel – där skall snön bort ifrån gator och fram för allt ifrån vägar. Man åker ut redan vid första snöflinga … (En ”studieresa” till Canada kanske vore rolig … Det finns mycket att roa sig med se där [/sark])

Saltningen är egentligen inte helt miljövänlig, då det i viss mån påverkar det som växer intill vägarna, men även att det hjälper till att klart minska livslängden på våra fordon. Fordon som fått allt sämre rostskyddsbehandlingar genom åren … Har även lagt märke till att vissa fordon är konstruerade med fuktfällor, som inte kan vara annat än medvetet gjort av fordonstillverkarna. (Har noterat att det bl.a. på ett antal fordonsmodeller går att hitta en ”hylla” i framkant på bakre hjulhus, i direkt anslutning där bärarmen är infästad. Perfekt för sand, fukt och salt att hamna …).

Miljörörelsen tjatar om nya fordon som släpper ut mindre koldioxid, men det är som bekant en dubbel tankevurpa av stor dignitet. Dels, vilket är det klart viktigaste, så är koldioxiden inget ‘problem’ utan en konstaterad förutsättning för vår existens. Dels, att föryngra en fordonspark ser inte jag som miljövänligare än att se till att den befintliga optimeras till att fungera under längre tid. Tror verkligen någon att det är t.ex. är miljövänligare att köpa en ny bil och köra den i fem år och sedan skaffa en ny för ytterligare fem år, än att behålla en ny bil i tio år med samma körsträcka? (Jo, fordonsindustrin ”tycker” det och ”miljörörelsen” samt politikerna sväljer betet med sänke och flöte …)

Varför? Jo, de ersatta fordonen skall hanteras och nya tillverkas. Speciellt om ”miljövänliga” fordon skall tillverkas, som är mindre miljövänliga vid tillverkningen jämfört med konventionella fordon (precis som vindkraftverk, ingen ”vinst” i slutänden, men så länge enbart driften räknas och inte produktionen …). Jag avser den miljöovänliga tillverkningen av hybrider och elbilar … Sen att befintliga fordon lätt rostar, mycket pga vägsaltet, är ett problem just vid metallåtervinningen. Oxiderad metall måste ”tvättas” innan den kan användas i produktion igen. Tyvärr är denna ”tvätt” inte helt effektiv, då det krävs mycket energi för att få bort att oxidering (syre).

Idag går det att optimera alla motorer till att fungera bränslesnålare, många gånger med bibehållen prestanda. Man måste vara medveten om att motorinställningar ifrån fabrik görs med stora marginaler, så individuell optimering är inte (än) ekonomiskt försvarbart. (Omöjligt att automatisera till låga kostnader? Tror inte det med dagens teknik …)

Kommunen konstaterar angående vad folk har synpunkter om, så hade de 500 ärenden i augusti om nedfallna träd. Jag antar att ingen av de (illegala?) kalhyggen på kommunal mark norr om staden räknas dit …?


Operationerna inom Landstinget beräknas gå 100 miljoner back i år. Det fattas i dagsläget 104 miljoner för att täcka värmlänningarnas behov av operationer 2015. Ska köerna opereras bort [sic] kostar det fler miljoner.
– Ok, är lite för dåligt insatt i specifikt detta, men spontant så kan man undra hur man får intäkter? Visst, man fakturerar åt något håll inom verksamheten, men är det inte bara en formalitet då det sker ”under samma tak”?.

Det jag har kännedom om, är den långbänksförfarande man allt mer sysselsätter sig med på vissa vårdcentraler. Det har nu snart gått ett år sedan det konstaterades att jag har lågt blodvärde, men inte varför … Kunskap verkar saknas, då man utöver diverse tester av upptag av järn och B12 även återkommande testat mig för diabetes. Alla berörda prov har visat sig negativt (vilket är positivt 🙂 ) Jag har inga andra symptom på diabetes heller. Var på kontraströntgen av tarmarna och skulle få svar efter en vecka. Efter påtryckning fick jag svar först efter en månad ifrån vårdcentralen, trots att röntgenavdelningen var klar redan inom en vecka … ”Bollen ligger på deras planhalva” och dom väntar tydligen trots det på att jag skall ta initiativet … och det här betalar man skatt för … Knn det ha något med att göra med det figurerar ett rykte om att några vårdcentraler här ligger i farozonen för nedläggning? Min är tydligen en av dessa. Förhalningsteknik i syfte av att man skall verka vara (skenbart) upptagna, är något jag sett i olika sammanhang tidigare …


I VF:

Simon Strinnholm (yrke okänt) skriver:
Vad vinner du att skrika efter EU-emigranter som försöker tjäna ihop slantar till sin familj som bor kvar i ett land som inte erkänner dom son ”sitt folk”. [klipp] Jag tänker inte börja babbla om hur det var förr för det har jag ingen susning om.
– Nej, herr Simon har likt många kollegor heller ingen susning om att dessa ”EU-emigranter” är såpass fattiga att de måste tigga. Då har de inte ekonomiska medel till att resa flera hundra mil. Ändå är dom här …

Han skriver även ”Vill du inte skänka pengar så behöver du inte.
– Han, som de allra flesta inom media och politiken, inser inte att dessa ekonomiska ‘gåvor‘ är bifall och uppmuntran till människohandel, där förövarna drar nytta utav många svenskars naiva godtrogenhet … (Se sasjal.wordpress.com/2015/01/26/nima-gholam-ali-pour-svt-legitimerar-manniskosmuggling/)


Vargjägarna tvingades skjuta älg

Hittar vi inte en så här svårt skadad älg sköter naturen det hela men det blir förstås plågsamt för djuret, säger [Lennart] Johannesson [Sv. Jägarförbundet Värmland]
– Välkommen till naturen! Den är så brutal i verkligheten … Och jag står fast vid att vargarna är mångfalt bättre viltvårdare, än de som är ute och leker med vapen i skogen. Åtta vargar var kvar att skjuta i fredags utav totalt tjugofyra i Värmland. De sexton som var kvoterade i Örebro, är redan skjutna. Mörkertal då? Jägarkåren brukar ha en gammal tradition, att inte ha aktivt deltagit på matematiklektionerna i skolan …

En insändare samma dag gör gällande att det är orättvist mot älgen om ‘vargvännerna’ får som de vill med att inga vargar får skjutas. Berörd person ser tydligen inga problem med att sk. ‘jägare’ springer runt i skogen och leker. Kanske för att denne vill fylla sin egen frys …?


ABF vill utbilda i integration
Integration är ett högaktuellt ämne.
Nu ska ABF starta studiecirklar med målsättningen att öka förståelsen mellan människor med olika bakgrund.
– Vi vill slå hål på myter som är osanna och ge korrekt fakta och statistik, säger Dekan Izat, projektledare på ABF Värmland.
Är kanske något fördomsfull, men formuleringen verkar ha politisk slagsida åt vänster. Speciellt med tanke på att ABF precis som LO har starka kopplingar till Socialdemokraterna. Vänstern brukar vara bra på att just bygga myter och ge inkorrekt ‘fakta’ (faktoider) och vilseledande statistik …


Under rubriken ”Hallå där!” intervjuas Stefan Särnshed, OK Värmland och får frågan ”Varför sjunker bensinförbrukningen?”. Han svarar: ”För att fler kör på diesel.” Synd anser jag, så dieselavgaser är farligare än motsvarande för bensin. Då avser jag inte koldioxidmyten, utan genuina miljöproblem då bl.a. dagens partikelfilter inte tar hand om mer sot än ca 50%. Ett resultat av ineffektiv förbränning. Enligt försäljningsstatistiken sjunker även etanolförsäljningen, vilket jag anser är bra, då det inte är försvarbart utifrån odlingsperspektiv eller miljömässigt. Miljömässigt, då etanoldrift förutsätter dyrare material i berörda fordon (från tank till motor), då etanolen reagerar aggressivt på de oädla metaller som normalt finns i bensindrivna fordon. Lägg till elektriska krypströmmar som förstärkande effekt …


Under rubriken ”CITERAT” läser vi:
Jag tycker det är oansvarigt och verkligen att leka med elden att tro att vi som finns inom industrin ska acceptera att andra använder oss som trampolin för att lyfta sina löner.” Detta citat kommer ifrån IF Metalls ordförande Anders Ferbe i sin kritik av Kommunals förslag om att lönerna skall bli mer jämställda.

Konstaterar följande:

  • Ferbe verkar att ha åstadkommit mer på sin korta tid som ordförande, jämfört med vad hans föregångare gjorde under hela sin tid …
  • Han har rätt i det han säger. Flertalet fackförbund brukar vänta in IF Metalls förhandlingar och just som han nämner hänvisar sen till deras avtal … Snacka om snålskjuts, men föga förvånande så är flera av dom LO-förbund …
Advertisements
Det här inlägget postades i Djur, Ismer, Media, Politik, Samhälle. Bokmärk permalänken.