På väg åt rätt håll, men …

DN, 141125


http://www.dn.se/debatt/dieseltrenden-haller-uppe-utslappen-av-kvavedioxid/

Det verkar som man börjar titta i rätt riktning, men vill trots allt inte släppa myten om koldioxiden …

När man ändå är igång, varför pekar man inte på att dieselfordon släpper ut mängder med sot? Dagens moderna partikelfilter skall enligt uppgift inte klara av att filtrera mer än ca 50%. Sot bildas vid ofullständig förbränning, så bensinmotorer är bättre i det avseendet … Vid ofullständig förbränning bildas även andra mindre trevliga ämnen.

”Miljödiesel”? Pyttsan! Innehåller raps och/eller tallolja, vilka fungerar dåligt vintertid pga lägre energiinnehåll. För att få ut samma effekt, krävs större förbrukning … Talloljan är dessutom en aromatisk olja, vilket kan ställa till det för allergiker!

Är det miljövänligt i den aspekten? Nej, då människan är en del av miljön …
Fördelar? Oljeindustrin tjänar på det …

Preem är uppenbart stolta över sitt upptåg och är en av alla de företag som försöker att tjäna pengar på koldioxidmyten. Läs här om deras bluffande och/eller okunskap.

Fundering 1: Idag anger man (omotiverat) ett fordons miljövänliga koldioxidutsläpp i g/km och beskattning sker (omotiverat) efter fastlagd nivå. Det fungerar inte så enkelt i verkligheten, utan det finns även en tids- och som följd även en hastighetsfaktor (v=s/t) som man medvetet blundar för! Tar man med dessa, så bleknar argumenten …

Fundering 2: Beträffande rapsen, så finns bättre grödor att odla och då avser jag föda. Här avviker jag lite ifrån ämnet, men det är ändå på sätt och vis relaterat. Det finns betydligt bättre matoljor, specifikt med tanke på en, så håller producenterna medvetet uppe priset för att gynna försäljningen av fröoljorna skräpoljorna. Frityrolja här innehåller raps och/eller solrosolja. Här i västvärlden är friterad mat associerad med fetma. I Bortre Asien finns det områden där man dagligen friterar maten av hälsoskäl, men där är frityroljan inte kopplad till fetma … Dock använder dom inte nämnda oljor, utan i stället jordnötsolja. Om jordnötsoljan skulle vara dyr att framställa, skulle nog ganska många av de berörda personerna borta i Asien inte ha råd med den, men så är inte fallet … Jordnötter odlas även här i väst … För att inte helt enögt argumentera emot fröoljorna som föda, måste det även i sammanhanget nämnas att i berörda områden i Bortre Asien, så har man inte traditionen (än) att ”krydda” maten med (snabba och onödiga) kolhydrater … (kolhydrater+fett+insulin+för lite fysiskt arbete=fettupptag) Kolhydrater tillhör en av de grupper av föreningar som aktiverar hjärnans belöningssystem och kan göra oss beroende som följd (alkoholer och alkaloider är två andra vanliga grupper och att dessa påverkar är snarare ett ”konstruktionsfel”, även om vi tillverkar vid behov en alkaloid i kroppen …) Detta beroende nyttjas av matindustrin. Det har hänt mer än en gång att t.ex. turister reagerat och undrar varför vi sötar vår mat så mycket … (Nämnde just de två huvudanledningarna …) Den andra bra matoljan jag tänker på, är naturligtvis olivoljan, men den är i regel mer temperaturkänslig och det kan lätt bildas sotflagor i oljan. Att blanda oliv- och jordnötsolja fungerar bra av egen erfarenhet vid stekning, i.s.f. smör eller det bedrägliga margarinet (som inte är tillåtet hemma hos mig …). Att steka i jordnötsolja har den fördelen att den bidrar inte med någon ”extra” smak, som fröoljorna gör (jordnöten är en ärt-/baljväxt och inte en nöt)

Kuriosa: Varken diesel eller bensin brinner i flytande form, utan det krävs att de förångas först. (Det fanns förr de som via den ”hårda vägen” fick insikt i detta, när dom försökt lysa ner i en nästan tom mopedtank med en tänd tändsticka, bara för att se hur mycket bensin som fanns kvar … Poofff!) Är det förångade bränslet väl antänt, kan förångningsprocessen snabbt öka i hastighet. Sker detta okontrollerat, så är explosionen ett faktum. Detta gäller främst bensinen av de två nämnda. Det som sker i motorerna, är kontrollerade explosioner, där man dessutom aktivt blandar bränslet med luft (syret är det intressanta och i vissa sammanhang även kväve). För att återkoppla till det jag skrev överst här, så påverkar bränslets flampunkt, dvs den temperatur där avdunstningen är tillräckligt hög för att antändas. För bensin ligger den över -40°C och för diesel över +62°C. Biodieseln har en betydligt högre nivå på över 145°C och ren rapsolja 327°C. Där är en anledning till varför det är högre kompressionsgrad i en dieselmotor. Ren rapsolja går att använda i äldre dieselmotorer, vilket är anledningen till att priset på ren rapsolja i matbutiker har samma literpris som diesel. Skillnad i avgaser behöver jag inte nämna … Kompressionen gör det dessutom möjligt att göra förbränningen mer effektiv. Häll bensin i tanken på en dieselbil och bränslet antänder allt för tidigt, så att ett verkstadsbesök är lämpligt (nödvändigt) för att ”städa ur” bensinen i systemet. Berört tändsystem ”orkar” inte med att hantera bensinens låga flampunkt.

Advertisements
Det här inlägget postades i Klimatbluffen, Kost, Medicinskt, Politik, Teknik. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till På väg åt rätt håll, men …

  1. norah4you skriver:

    Reblogga detta på Norah4you's Weblog och kommenterade:
    Fram till dess det finns elbilar med batteriet i karossen ute på allmänna marknaden, lär vi få dras med allehanda utsläpp från bilar. Miljömuppar i alla läger må protestera. Det som är möjligt här och nu är det vi får leva med – inte gå in i en drömvärld a la nytt Atlantis.

    Gilla

    • SasjaL skriver:

      Beträffande elbilar, så är det kopplat det du rebloggade om i WUWT:s inlägg om förnybar energi – http://norah4you.wordpress.com/2014/11/22/shocker-top-google-engineers-say-renewable-energy-simply-wont-work/ .

      Om tar en av ”miljörörelsens” drömmar om att det enbart skall framföras elbilar på vägarna, så är inte det heller en färdigtänkt tanke. Var skall allt material komma ifrån? Precis som med vindkraftverk, så behövs det neodym för att idag kunna bygga själva motorerna. Neodym får jag hoppas att de flesta känner till finns lite över allt, men bara på kända två ställen där det finns i större koncentration. Gruvan i Bayan Obo, Kina är den största och trots att neodymet i sig är relativt harmlöst, så är inte brytningen av det miljövänligt. Bl.a. uran och surt vatten som tyvärr släpps ut, med katastrofala effekter på närmiljön. I.o.m. närheten till uranet, så är neodymet dessutom kontaminerat.
      Ett fynd på svensk mark har gjorts i området mellan Gränna och Ödeshög, för mig föga förvånande (Vid Långban utanför Filipstad, så finns ett av världens mineraltätaste områden i världen, med över 270 olika identifierade. Sverige i överigt är även mineralrikt, så …)

      Batterierna har samma problem som motorerna vid tillverkningen, då brytning av litium har samma problem …
      Att tillverkning av batterierna har ungefär samma konsekvenser som med vindkraften.
      Vid en framtida exploatering av resurserna måste även hänsyn tas till lokalbefolkningen och miljöaspekten. Atacamaöknen i Chile framstår som ett avskräckande exempel. Här finns den största kända litiumfyndigheten utanför Bolivia och en fullkomligt hänsynslös exploatering av tillgångarna­ har förvandlat vidsträckta områden till dött land med enorma saltberg, djupa sår i marken, inget djurliv, nästan ingen växtlighet och med förgiftat och obrukbart vatten, vilket tvingat jordbrukarna att bryta upp från sina hem och flytta in till städerna – ofta med stora sociala problem som följd.

      http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/rush-efter-litium

      Bolivia, som har en ännu större fyndighet, är inte så intresserade och anser att kostnaden för miljön och befolkningen klart överstiger de ekonomiska vinster det kan ge landet.

      Sammanfattat, miljövinster betalas paradoxalt nog i just försämrad miljö … Något som avslöjar ”miljörörelsen”, då efterföljande problem inte är intressanta …
      http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljobomb/
      Gammal artikel, men ändå …

      Gilla

    • SasjaL skriver:

      Inte ens Naturskyddsföreningen verkar vara helt klara över problemen med brytning av litium …

      http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/lititumbatterier-miljovidrig-tillverkning/

      Gilla

    • SasjaL skriver:

      En länk ifrån klimathotsvänliga Sveriges Radio …

      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5324893

      Gilla

  2. mangedemokrat skriver:

    Som jag sagt många ggr, att slå ihjäl E85 var den värsta björntjänsten man kunde göra mot miljön. Nu ska vi sluta med dubbdäck också pga de höga partikelnivåerna i städerna. ..
    När etanol blev lite för populärt så reagerade Folkpartiet mfl med ryggmärgen och började propagera för ”teknikneutraliet”, trots att pumplagen faktiskt var just det.
    Man lyckades haussa myter om fuletanol mha de duktiga idioterna Collin och Svärd mfl och kunde på så sätt räkna om CO2-vinsterna så att diesel plötsligt såg bättre ut.
    På köpet gynnar EU-förbruknings-cykeln diesel och hybrider på ett extremt sätt, något alla dieselägare har fått erfara den hårda vägen.
    Alternativa bränslen är fortfarande en sitting duck för fossillobbyn.

    Gilla

    • SasjaL skriver:

      Vid kallstart en kall vinterdag, så kan ett E85-drivet fordon släppa ut upp till sex gånger så mycket koldioxid som ett bensindrivet fordon, för att koppla till miljömupparnas argument. Inte för att det är något dåligt egentligen … Något som inte kan sägas allt för ofta, så är ”miljövänligt” inte så miljövänligt. Men för sakens skull, så kan vi göra det ändå … (!)

      Gilla

      • mangedemokrat skriver:

        Du tänkte nog på HC och inte CO2.
        Men oförbännd etanol är mkt harmlöst jfrt med tex bensen från vanliga bensinbilar.
        En diesel slutar å andra sidan aldrig att vräka ut skit.

        Gilla

        • SasjaL skriver:

          Nix, koldioxid.

          Gilla

          • mangedemokrat skriver:

            Ok, men detta gäller en bensinbil eller naturgas dito också.
            Fast det intressanta, precis som med hälsostörande emissioner är ju vad som kommer ut under HELA resan…

            Gilla

          • SasjaL skriver:

            Beträffande det första, så är det inte i närheten av samma proportioner som med ”fyllehunden” vid just kallstart i minusgrader. Föreställ dig en spritbil vintertid med bara kortturer … Finns även andra problem, som jag inte skrev om. Om vi ersatte direkt all bensin med alkohol, så skulle vi antingen få världssvält alternativt att om vi bibehöll all befintlig åkerareal för matproduktion, så skulle vi få uppenbara och genuina klimatförändringar pga all skog som måste kapas ner för ändamålet. Skövlingen som det är frågan om, kommer också att generera koldioxid i stora mängder och troligen i mätbara mängder, dvs högre nivåer än de redan höga felmarginalerna. När det gäller gröna växterna/fytoplankton och koldioxid, så gäller ”den enes död är den andres bröd

            Beträffande det andra, så är det en naturlig parallell med vad jag ritade under ”Fundering 1:”

            Gilla

Kommentarsfältet är stängt.