Ok …

Metro, 141106


http://www.metro.se/nyheter/har-ar-lackbergs-recept-mot-skrivkramp/EVHnkf!RC29sJLqoL7A2/

Alla drabbas av skrivkramp, men det är lite som träningsvärk. Det är bara att fortsätta kämpa. Skriva, skriva och skriva.

Jo, tjena! Gör hon den jämförelsen, så är hon inte riktigt klar över vad träningsvärk är för något och hon verkar aldrig ha haft någon … Det får man när man gjort något [fysiskt] på en nivå som man är ovan med, dvs i mängd och tillräckligt intensivt. För att det skall vara vettigt i hennes fall, så måste det råka bli frågan om att göra det ovanliga med att skriva bra böcker, för hennes alster kommer aldrig att hamna i mina bokhyllor … Skrivkramp är en blockering som normalt lindras/botas med att ta en ”timeout” och som ofta är ett resultat av sinande inspiration! (Inte den typen av ”timeout” som politikerna gör, dvs tar en extra [betalt?] semester, när dom har klantat sig …) Man behöver (ibland) ”vädra ut” hjärnan och göra något helt annat, snarare än att gräva ner sig i de redan djupa hjulspår eller den grop man befinner sig i. Det påminner om hur man hanterar vanlig kramp. Inte försöker man anstränga sig extra där krampen finns, just för att bli av med den … eller …? (Om källan är tom, försök inte att dricka mera …)

Artikeln gör gällande att det har sålts 15 miljoner av hennes böcker världen över, men vad säger att alla dessa böcker egentligen är lästa? Hur många är sålda (på rea) och samtidigt är bortskänkta i present på födelsedagar eller som julklapp? Hur många har hamnat i bokhyllor olästa och som bara samlar damm, bara för att bekantskapskretsen/släkten ”tycker” att det är bra böcker (via ”mediahype” …)? Det går säkert att hitta fler exempel … (som att få fart på värmepannan/kaminen/öppna spisen därhemma, dvs att ge boken tillbaka till naturen …! UPPDATERING: Glömde kattlådan …)

Börjar det att bli tomt på bankkontot?

Beträffande bokhyllan här hemma, så finns det flertalet titlar som jag fått av personer som inte har varit intresserade utav att ens ta reda på vad jag egentligen läser för typ av böcker! Det jag läser intresserar dom helt enkelt inte. Berörda böcker tar bara upp plats och finns där enbart av diplomatiska skäl. Kommer dock aldrig att läsa dessa, vissa då pga tema och andra pga att författaren av olika skäl inte roar mig (som t.ex. J.O.S.L.H. Guillou, de filmatiseringar jag sett gäspade jag mig igenom …). Har dock inte kommit mig för att gallra ut dom än, men läge är nog i samband med kommande ”julstädning”. Lider dock inte av platsbrist än, men den dagen närmar sig och då åker dom definitivt … (Firar dock inte jul, födelsedagar eller några andra tillställningar som blivit något av kommersiell karaktär och jag mår därför faktiskt bättre idag, än vad jag gjorde för många år sedan! Jag saknar det inte, s.a.s. … Gåvor är inte någon patentlösning, för att visa omtanke och uppskattning …)


Författare som passar i mina bokhyllor:
D.R. Koontz (favoriter är böckerna om Odd Thomas), S. King, J. Nesbø (på bokmål naturligtvis …), R.A. Heinlein, I. Asimov, A.C. Clark, D. Eddings

Det här inlägget postades i Literatur, Media, Nöjen. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ok …

  1. Ping: Ok, igen … | SasjaL

Kommentarsfältet är stängt.