Matlagningsdags …

DN, 141031


Här luras matsnobbar att McDonald’s är gourmetmat

http://www.metro.se/teknik/har-luras-matsnobbar-att-mcdonald-s-ar-gourmetmat/EVHnjx!hueQd72u32u9A/

Det får mig att tänka på professionella kockar och andra, som säljer ut sig (Att sälja sig är ett av de äldsta yrkena … Det finns ett sammansatt ord som jag egentligen vill nyttja här, men väljer att avstå. Det inleds dock med ”media” … 😮 ) Specifikt som professionell kock ser jag det som grundläggande att man propagerar för ordentligt lagad mat gjord på färska varor. Inte hel- och halvfabrikat (värmebehandlat ”hel- & halvtuggat” …) eller ens snabbmat!

Typen av test är inte det första i sitt slag, utan här är ett annat mycket känt test som utfördes för snart 50 år sedan, som retade gallfeber på ”offren” när de blev avslöjade med hur subjektiv deras ”bransch” var/är …

Den som jag först tänker på är Erik Lallerstedt (”Är det gott eller är det gott?” – Nej!) som flera gånger sålt sig till McDonalds. Hittade tyvärr inte det ursprungliga på Youtube, men däremot om hans ”kända” såser, som Konsumentverket tittade på 2010. Reklamen alltså, inte själva såserna … I reklamen framgick det som säljargument att såserna var ‘närproducerade‘, vilket blev intressant eftersom allt tillverkades i Stockholm … Tyvärr går det inte att hitta någon info på KO:s hemsida, men antar att det inte är omöjligt att det har med deras hemsidas trendmässiga ”ansiktslyftning” att göra …? Det jag syftar på är att ”form” prioriteras framför ”funktion” och risken finns att delar av både ”funktion” och framför allt ”information” ”åkte ut med badvattnet” … Tradera är ett bra och tydligt exempel på detta (den gamla som de lovat att den snart försvinner …), då att besökarna/användarna fick och fortfarande får stå för i princip all felsökning.

Nästa ”själasäljare” är Leif Mannerström, som har hoppat i säng med Dafgård (De med hästköttslasagnen …)

Alexandra ”Klimatsmart” Zazzi är egentligen inte stor nog att nämnas här, men är kopplad till slå mynt av det fiktiva klimathotet (ursprungligen känd som ”Reality TV”-deltagare), så det blir en ”kombo”. Hon sålde sig bl.a. till Allévo. Se här vad hon egentligen gör reklam för … Här är vi inne på det som med E.Lallerstedt – matkvalité … eller snarare bristande sådan. Ska man gå ner i vikt hjälper inget annat än att äta bra i rätt mängd och i kombination att röra på sig. Det man stoppar i sig minus fysisk belastning har stor betydelse om man ska bli ”kroppsbyggare” eller inte … ”Bantningsmat” gör i stort bara tillverkarna glada! Smulor i sängen med Göteborgs Kex är ett annat exempel med Zazzi … 🙄

Jag äter inte snabbmat speciellt ofta, men gör jag det så blir det efter denna prioriteringsordning:

  1. Sibylla – Gott och går även att äta när det börjar kallna … En ”Pepper Cheese Bacon Meal” är det som gäller!
  2. Burger King – ”Grillat är godast!” – ja, nästan. Föga överraskande är det en ”Double Bacon Cheeseburger Meal” som hamnar framför mig.
  3. Max – Helst inte, för vill jag specifikt ha hamburgare så är detta inte rätt ställe, då de späder ut hamburgarna med bl.a. potatis. När jag växte kallade vi det för pannbiffar … Se här och lägg märke till vad köttet innehåller.
  4. McDonalds – Nej, nej, nej, inte en chans! Måste ätas varmt! Som hämtmat, nej! Stripsen blir sladdriga. Brödet blir fuktiga och påminner om våta disktrasor, om man inte äter direkt. Sitta och slabba och slaska inne på snabbmatsrestaurangen? Då man vräker på med dressingen på en del ställen och den har som följd en tendens att vilja rymma, så nej, jag tar alltid med …

Sen får man funderingar på reklam där personer står i vita rockar. Vad symboliserar det? Laboratoriefolk? Läkare/tandläkare? I det senare fallen, så är det inte tillåtet att utge sig för att ha en yrkestitel som är i lag skyddad, utan att ha behörighet till det. Vilka det är finns att läsa hos EU. En legitim läkare eller tandläkare som visar sig i reklam har jag svårt att få förtroende för. Det hänger ihop med att läkemedelsföretag har åkt runt bland läkare och propagerat för sina ”fantastiska” produkter och samtidigt lämnat någon ”gåva” … Detta styr naturligtvis vad som kommer att skrivas ut på recepten. Misstänker att jag själv råkat ut för det, då jag för ett antal år sedan fick byta ut mina astmamediciner mot ”bättre”, som det hette. Skillnaden var dock förpackningarna och fabrikaten. Jag hade i.o.f.s det fabrikat jag fick byta till, redan från början när jag åkte på astman som 17-åring 1982. Första bytet gjordes för att de hjälpte inte längre, då min kropp hade vant sig vid dom.

Det här inlägget postades i Bluffande företag, Handel, Klimatbluffen, Kost, Media, Medicinskt, Vården. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Matlagningsdags …

  1. SasjaL skriver:

    Får komplettera här med information om en av ovan nämnda gubbar: http://www.expressen.se/gt/noje/kandiskocken-som-gor-reklam–for-allt/

    Gilla

  2. SasjaL skriver:

    En till: Kocken Kenneth Nilsson som jobbar på Findus: http://www.youtube.com/watch?v=agbWKZOc1Yw – frysta varor, ok, ett för mig nödvändigt gissel, då det är enda sättet för mig att kunna äta ärter och morötter. Är de färska aktiverar de min astma …

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.