”Arbetsinsats”

Insändardelen i Metro, 141030 (tryckt version)


Arbetsförmedlingen lägger ner kontor

Detta är i.o.f.s. ifrån gårdagens exemplar av Metro, men är väl värt att kommentera.

Mitt första intryck av rubriken var att arbetslösheten är nere på så pass låga nivåer, att antalet kontor inte längre kan motiveras (men varför skulle vänstervriden media vilja förmedla något dylikt?). Möjligtvis att man har i så pass stor administration, att många sitter och rullar tummarna, samtidigt som det ställs krav på kostnadseffektivisering.

Nej, inte det förstnämnda, för då skulle situationen kunna tolkas som ett erkännande av högerpolitikens effekter. Något som vänsterrörelsen nog aldrig skulle kunna erkänna, då arbetslösheten är ett av deras (trasiga) slagträn i samband med val. Arbetslösheten (genuin, icke S-i-opposition-justerad) har gått ner under föregående (2) mandatperioder, men inte tillräckligt för att kunna lägga ner något kontor.

– Allt går ut på att vi ska bli en myndighet med högt förtroende där både arbetssökande och arbetsgivare kan vara säkra på att de får den hjälp de behöver.” Metro citerar Lena Hertzberg, chef för Arbetsförmedlingen i Värmland.

Något man borde tänkt på mycket tidigare … Jag har aldrig haft en anställning som Arbetsförmedlingen ”förmedlat” direkt till mig, utan i bästa fall bara medverkat till en situation, som först flera steg bort kan härledas till AF. Vid endast en av mina tidigare anställningar, har kontakt med officiell person resulterat i något, dvs. den SYO-konsulent som var närvarande på det gymnasium jag gick på i början av 1980-talet. Denne förmedlade praktikplatser och en av dom jag valde mynnade ut några år senare i en anställning [1.] Resterande anställningar har jag själv fått ordna genom att höra mig för.  Något jag är inne på i mina kommentarer i ett inlägg hos Norah4You: http://norah4you.wordpress.com/2014/09/05/vet-hut-stefan-lofven/#comment-14356 och http://norah4you.wordpress.com/2014/09/05/vet-hut-stefan-lofven/#comment-14371

Motiveringen som L. Hertzberg framför är att man ”vill frigöra pengar för att anställa personal” och att AF skall bli mer flexibla.

» Beträffande det första, så vill man ut och besöka ”kund”. Intressant benämning på de företag som anlitar AF, ”klient” känns inte bra heller, men bättre. Visst, man säljer en förmedlingstjänst, men det känns ändå som att det ”rinner över” till en variant på människohandel … Kopplat till det nämnt i den andra länken ovan: ”Det har i stort sett länge varit ett vuxendagis, där de de anställda tävlat om att sätta flest personer i ”åtgärd”, oavsett utfall …”, syftande på AF och som bygger på egna och bekantas erfarenheter.

» Beträffande det andra, hur blir man det om man begränsar åtkomligheten till dom? Nu är det inte så att alla (genuint) arbetssökande har tillgång till vettiga transportmedel, speciellt med tanke på landsbygden och inte heller av ekonomiska skäl. Man vill att det inte skall bli mer än en timmes resväg till närmaste kontor … Vad avses med resväg? Det finns flera alternativ som skiljer sig märkbart … Hur menar hon att det ser ut idag då? Finns det AF:s kontor på tätare avstånd uppe i norra Sverige? I dagsläget har man 320 kontor och vi har 290 kommuner (minskande i.o.m. sammanslagningar). Vissa kommuner finns flera kontor, som i storstäderna, medan det ser annorlunda ut i glesbygdskommuner. Hur många kontor har man i Sveriges största kommun? Nu avser jag inte befolkningstäthet, där Sundbyberg och Stockholm är de två största med nästan 5000 invånare/km2 [2.] vardera, utan snarare den geografiskt största, dvs Kiruna på drygt 20550km2 med 1,22 invånare/km2 [2.] … Där får man då snarare bygga nytt (eller är det avfolkningsprincipen som gäller …).


[1.] Yrkespraktik förlagda under sommarlovet, tre st för min del i.o.m. att jag gick på 4T – roligt att ha något att göra och samtidigt få en slant, om man inte hamnade på något offentligt … I högstadiet hamnade jag hos Länsstyrelsen och fick under en veckas tid stoppa utskick i kuvert, utan ens ett tack … Insåg senare att jag utfört någon annans arbete. Praktikplatser får som bekant inte ersätta befintlig personals arbete. Något som Skatteverket gjorde, när man fick i uppgift av staten att ”märka” alla boenden med en beteckning. Man skickade dessutom ut frågor till de boende för bekräftelse, men ansåg själv att de anställda på Skatteverket kunde göra något själva … (Gick något fel, kunde man skylla på praktikanterna, men det hade varit att blanda ihop ”orsak” och ”verkan”)

[2.] Befolkninguppgifter per 140630 och 130101: SCB via sammanställning hos Wikipedia.

Det här inlägget postades i Politik, Samhälle. Bokmärk permalänken.