Kosthållning

Insändardelen i Metro, 141030 (tryckt version)


PROVA PÅ NYA RUTINER – ÄT BARA GRÖNT

Här konstaterar signaturen ”Henrik” att vegankost är det som gäller och tar upp myten om att det är en sund livsstil. Tidigare i år var jag inne på provtagning i annat sammanhang och där konstaterades att jag hade lågt blodvärde. Nya tester följde och B12-upptaget var det första man tittade på, för att se om jag höll på med dumheter och blivit vegan … (min formulering, men samma andemening). B12 behöver vi bl.a. för vår hjärnverksamhet och vad för typ av bristsymtom som dyker upp, är då inte svårt att räkna ut (om man inte är just vegan) …

Han (?) tar upp även de klassiska argumenten om lidande och död. – Har denne inte sett naturfilmer? I naturen gäller ”äta eller ätas”. Till vilka människan hör är inte svårt att räkna ut. Om det inte är sunt att äta kött, hur har då de inuiter som levt på traditionell kost överlevt generation efter generation. Det är ju inte så att det är speciellt lätt att odla grönsaker i arktiskt klimat …

Var inne på detta ämne redan i mitt inlägg om GMO, där jag bl.a. skrev följande:

4. Sett till människans utveckling, så är spannmålsprodukter något vi sent börjat att äta, i.o.m. att vi i stort övergick från att vara jägare/samlare till att bli odlare/uppfödare för över 5000 år sedan eller något tidigare (skiljer sig runt om i världen med tusentals år). Därav glutenintolerans hos en del personer. Alla har helt enkelt inte hunnit att anpassa sig. Liknande men inte helt gäller mjölken, då vi inte kan bryta ner laktosen själva. (För laktosintoleranta är detta lätt fixat, men vården i allmänhet tror felaktigt att lösningen hör till den flummiga alternativvården …) Detta är något som veganer och allt vad de vill kalla sig blundar för.

Det här inlägget postades i Djur, Kost, Medicinskt, Religion, Vården. Bokmärk permalänken.