Jag är van att röra på mig i skogen sedan barnsben och försöker att komma ut så ofta jag har möjlighet till det. Detta gör jag via det terrängspår, som jag har bara några hundra meter bort ifrån där jag bor. Väl där, så har jag åtkomst till spår, både med och utan elljus, som sträcker sig över flera mil och jag har inte utforskat all sträckning än.
Vad har detta med trafik att göra? Jo, på dessa spår är jag inte ensam och då avser jag inte alla de andra, som tar sig fram till fots – gående, joggande eller springande – utan de som tycker att det passar även bra att ta med cykeln … Då jag tar mig fram med musik (mer om det i kommande inlägg) i öronen, så märker jag inte när de kommer farandes snabbast möjligast i samma riktning, förrän de är bara någon meter bakom. Detta skrämmer de flesta, i någon grad. Det spelar heller ingen roll var denna omkörning sker. T.o.m. meterbreda stigar ska dom förbi utan att förvarna …
Två större problem här:
» På våren och hösten är det ofta blött ute i markerna och även då ute i terrängspåren. Speciellt när det uppstått kalhyggen utefter ett av spåren i närheten där jag bor. (Mer om detta i ett kommande inlägg …) I skogsmark finns det en viss anpassning till bl.a. tillgången till vatten. När skogsskövling sker, så mättas marken fort och lokala konstgjorda (!) översvämningar är då inte ovanligt. Dock är övermättad mark vanligare under nämnda perioder och detta påverkar naturligtvis terrängspåren … Om då ett antal personer skall cykla igenom dessa områden, så är det inte svårt att räkna ut konsekvenserna av det … Kan även konstatera att en cykelklubb hemhörande i närliggande kommun använt berörda spår i ett tävlingssammanhang under sommaren (Ok, det krävs tillstånd från kommunen – Kultur & Fritid – att arrangera på offentlig plats (tid. ‘allmän plats’), dit dessa terrängspår räknas, så det var nog i sin ordning, men varför var skyltarna kvar …? Idrottsområden; I Karlstads Kommun gäller alla idrottsplatser som offentlig plats [koppeltvång gäller m.a.o. även där …])
» Vad många verkar ha missat/glömt(?), så finns det lokala trafikregler. Här i Karlstads Kommun benämner man det som ‘Allmänna lokala trafikregler‘, även ibland känt som ‘Lokala trafikförordningen‘. Det börjar bra …
1 KAP. FÖRBUD MOT TRAFIK AV VISST SLAG
1 § Fordonstrafik förbjuden
På av kommunen eller sammanslutning anlagda och särskilt markerade motionsspår för gång, löpning eller skidåkning får fordon inte föras om inte annat framgår av annan lokal trafikföreskrift.
Kommentar till regeltexten: De enklaste slagen av fordon vad som benämns som ‘Icke-motordriva fordon‘, är cykel, häst och ”övriga”. Se Wikipedia. Då är det inte svårt att räkna ut vad som gäller ute i spåren …
Del av spåren leder förbi ett stall och där är begränsade delar av spåret märkta som tillåtna för häst. Dock missar ryttarna som oftast det som gäller för häst och som även gäller för hund – ”tappar” hunden/hästen ”något”efter sig, så är hund-/hästföraren skyldig att ta upp …