Ishockey

Ja, just det! Höll på att glömma …

Timrå IK – AIK 3-1

Matchutvecklingen blev som många gånger tidigare, både under denna säsong och föregående i Elitserien, en bra kämpainsats i första perioden. Sedan tappar man för att ”rasa” i slutet av andra eller i tredje perioden …

Saknas ork? Motivation? (Det kliar i mina ‘tränarfingrar’ …) Till deras ”försvar”, så har man en ”tradition” att vilja släppa (läs: sälja) flera nyckelspelare inför varje säsong … Matchernas utveckling är dock ett återkommande mönster, som borde vara uppenbar vid det här laget för tränarteamet.

Trots det, så är det laget i mitt hjärta sedan tre års ålder. (En gång AIK:are, alltid AIK:are! – Här i Karlstad har jag träffat på många inflyttade, som ”konverterat” till den lokala ”barn&ungdomsutnyttjarklubben”, på ytterst vaga grunder [läs: fega] …)

Det fanns en anknytning i en av de andra sex matcherna som pågick samtidigt (full omgång). SR P4 Sporten sände samtidigt och jag blev än en gång uppmärksammad på ett smeknamn, som jag anser bara kan tillhöra en person. Berörd match är den som var mellan Almtuna IS – IF Malmö Redhawks. Det jag hörde repeteras flera gångar under sändningen var ”Honken”. De som är i min (60-talist) samt närliggande generationer och samtidigt ishockeyintresserade vet vem denne person är, men idag är han 71 år gammal och kan omöjligt ha varit med på isen … Naturligtvis inte, för spelaren som nämndes heter Johan Holmqvist. Inte för att denne är dålig, men varför har han blivit förärad med ett smeknamn som tillhör en av Sveriges i genom tiderna bästa målvakter? Den jag tänker på är Leif ”Honken” Holmqvist. ”There can only be one!” [Highlander, 1986]

220px-Leif_Honken_Holmqvist_1968

Leif ”Honken” Holmqvist [Foto: Wikipedia]
Det här inlägget postades i Idrott/Sport. Bokmärk permalänken.