Norah4You: Fundering – Vintertid/Sommartid

Kommentar på annat håll …


Då jag är ”före min tid”, så är omställningen till sommartid jobbig för mig. Har anpassat mig dock inom ett par dygn. Tillbaka till normal-/vintertid är något helt annat.

Med ”före min tid” syftar jag på att våra biologiska klockor varierar från person till person. ”Morgonmänniskor” har ett biologiskt dygn som är mindre än 24h och ”kvällsmänniskor” har ett som är längre. Detta sätter jag i relation till att jorden sakta men säkert snurrar allt långsammare, vilket naturligtvis påverkar längden på vad vi definierar som ett dygn. ”Morgonmänniskor” är som följd ”efter sin tid” …

Aftonbladet:
När ryssarna i natt ställer om klockan kommer den att stanna där.
– Rolig formulering! Tiden kommer m.a.o. att stå still eller så har de klockor som går omkring, som de nu skall få stopp på …? 🙂


http://norah4you.wordpress.com/2014/10/26/fundering-vintertidsommartid/#comment-14584

Det här inlägget postades i Externa blogkommentarer, Sommar- & Vintertid. Bokmärk permalänken.